پیناسهی تاغووت
طاغوتت : بريته لهوهی كه لهغیری خودا ئهپهرستریت و مجاوزی ئهو شته ئهكریت بۆ خوایهتی
ههموو كافرێك نابیته تاغووت ههتا حهدی كوفر نهبهزینت
وهك : رۆچون لهكوفر و خۆخستنه شونی خودا و هتد ...
سێ کۆمهڵ (بهش) طاغوت ههن:
- 1. طاغوتی عبادة: ههموو شتێک دهگرێتهوه که دهپهرسترێت چگه له الله وهکو بت و گۆڕی پیاوچاکان و دار و بهرد وسه رکرده کان ..
- 2. طاغوتی حکم: ههموو ئهو کهس و لایهنانه دهگرێتهوه که شریعهتی الله دهگۆرن به یاسایهکی تر و ههموو ئهوانهشی که حوکمی پێدهکهن و جێبهجێی دهکهن وهکو پهرلهمان و دادوهران و ڕاوێژکارانیان..
- 3. طاغوت طاعة و متابعة: شوێن که وتن وگوێڕایه ڵی ههموو کهس و لایهنانه دهگرێتهوه که خهڵکی شوێنیان دهکهون و گوێڕایهڵیان دهکهن له حهڵاڵ کردنی شتێک که الله حهرامی کردوه یان حهرامکردنی شتێک که الله حهڵالی کردوه، وهکو دهستهڵاتداران و زاناومهلا گومڕاکان و ئیبلیس و ئهحبار ڕوهبانهکان..
- ئهمه سێ بهشهکهی طاغوتن ،بهڵام جۆر و نهوعهکانی طاغوت ههر زۆر زۆرن.
بۆیه ههرکهسێک دهیهوێت ببێته موسڵمان و ئیمانهکهی تهواو پاک و دروست بێت ،واجبه لهسهری که خۆی بهدوربخات لهههموو بهش و جۆرهکانی طاغوت و کوفر به خۆیان و پشتیوانیان بکات ،
ئهگهر وانهکات ئهوا موسڵمان نیه ئهگهر نوێژبکات و رۆژووش بگرێت و حهجیش بکات.!
چونکه یهکهم شت که الله واجبی کردوه لهسهر بهندهکانی پێش ئیمان هێنان پێی ئهوهیه که کوفر بکهی به طاغوت، وهکو خۆی دهفهرموێت:
{ لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنْ الغَيِّ فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَيُؤْمِنْ بِاللَّهِ فَقَدْ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَى لَا انفِصَامَ لَهَا وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ} (256). البقرة.
الرشد : دینی ئیسلامه که دینی ههموو پێغهمبهران ،وهکو رسول الله صلى الله عليه وسلم فهرموویهتی: {نحن معاشر الأنبياء إخوة لعلاَّت ديننا واحد}. صحيح البخاري.
واتە: ئێمەى پێغەمبەران براى دایک جیاین..واتە لە تەوحیددا یەکین بەڵام شەریعەتەکانمان جیاوازە.
الغی: شیرک و هاوبهشی بڕیاردانه بۆ الله
العروة الوثقی: ووشهی یهکخواپهرستیه واتا لا إله إلا الله.. ئایا كافر كردنی ئهم خهڵكه ئهچیته بابی كوفر بهطاغوتهوه ؟
ئهو كهسهی تهكفیری قهوم بهپێویست نازاینت ئهوه كوفری به طاغوتیك لهطاغوتهكان نهكردوه
ئهمه ئهمرێكی خودایه و بۆی ناردوین
ناتوانریت بوتری ئهسل لهخهڵكدا كوفره واته بلی خهڵكی كافره و وهناش توانی بلی موسلمانن چونكه لهههردوكیان له جیگاكان بونیان ههیه
بۆ تهعامول كردن لهگهلیان ئهوه پهیوهندی بهدارهكهوه ههیه ئایا دار الاسلامه یان دار الكفره ؟
ئهگهر دارهكه دار الاسلام بوو ئهو خهڵكی ناوچهكه حوكمی موسڵمانی وهر ئهگرن بهعام تاك تاك الا كهسیك كوفری خۆی زاهیر بكات
وه ئهگهر دارهكه كوفر بوو ئهوه خهڵكی ناوچهكه حوكمی كافر بون وهر ئهگرن تاك تاكیان الا كهسیك تهوحیدی خۆی زاهیر بكات
بیگومان ههموو شتێك به عهكسهكهی لێێ حاڵی دهبیت
كابرای قسهكهر دهڵیت :
ئایا تهكفیر كردنی قهوم ئهچیته وهسفی كوفر بهتاغوتهوه
منیش دهڵیم : ئهگهر ئهو كۆمهڵگایه كوفری بوو وهك (فارس ، رۆم ، تورك، تهتار ، مورتهدی عهرهب وهك قهومی مسلیمه كهذاب ) هاوشێوهكانی تر
دهڵیم ههمووكهس حاڵی گهلهكهی خۆی ئهزانێت ئهگهر زۆرینهی كوفر و شیرك بوو ، ئامانجی خهڵك بۆ سهرخستنی كوفر و دیموكراسی بوو حاكمیتی قانون و بهشهر هیچ وجودیكی حاكمی بۆ خودا نههێلینهوه ، ئهوه ئهوی ئهم قهومه كافر نهكات ئهوه خۆێ كافره
چونكه خودا ئهمری پی كردون تهبراء بكهین لهموشریك جا ئهگهر ( قهوم بیت یان خهڵكیك بیت یان بهتنها بیت )
بهڵگه لهسهر تهبرا كردن ئهسلی دینه
وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ لأَبِيهِ آزَرَ أَتَتَّخِذُ أَصْنَامًا آلِهَةً إِنِّي أَرَاكَ وَقَوْمَكَ فِي ضَلالٍ مُبِينٍ ( 74 ) وَكَذَلِكَ نُرِي إِبْرَاهِيمَ مَلَكُوتَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَلِيَكُونَ مِنَ الْمُوقِنِينَ ( 75 ) فَلَمَّا جَنَّ عَلَيْهِ اللَّيْلُ رَأَى كَوْكَبًا قَالَ هَذَا رَبِّي فَلَمَّا أَفَلَ قَالَ لا أُحِبُّ الآفِلِينَ ( 76 ) فَلَمَّا رَأَى الْقَمَرَ بَازِغًا قَالَ هَذَا رَبِّي فَلَمَّا أَفَلَ قَالَ لَئِنْ لَمْ يَهْدِنِي رَبِّي لأَكُونَنَّ مِنَ الْقَوْمِ الضَّالِّينَ ( 77 ) فَلَمَّا رَأَى الشَّمْسَ بَازِغَةً قَالَ هَذَا رَبِّي هَذَا أَكْبَرُ فَلَمَّا أَفَلَتْ قَالَ يَا قَوْمِ إِنِّي بَرِيءٌ مِمَّا تُشْرِكُونَ ( 78 ) إِنِّي وَجَّهْتُ وَجْهِيَ لِلَّذِي فَطَرَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ حَنِيفًا وَمَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ ( 79 )
واته :
74 : (بهسهرهاتی سهدهکانی ڕابوردوو بێنهوه یادیان) کاتێک ئیبراهیم به ئازهری باوکی وت: ئایا ڕاسته چهند بتێک بکهیته خوا؟! بهڕاستی من دهبینم تۆش و قهومهکهشت لهناو گومڕاییهکی ئاشکرادان.
75 : بهو شێوهیهش دهسهڵاتی تۆکمهمان له ئاسمانهکان و زهویدا نیشانی ئیبراهیم دهدهین بۆ ئهوهی بهڵگه بهدهست بێت و له ڕیزی دڵنیاکاندا بێت.
76 :ئینجا کاتێک شهو باڵی کێشا بهسهر ئیبراهیمدا ئهستێرهیهکی (گهشی گهورهی)بینی، بۆیه وتی: ئاگاداربن، وادابنێین ئهمه پهروهردگارمه، کاتێک ئهستێرهکهی لێ ئاوا بوو وتی: من شتی لهبهرچاو ون بووم خۆش ناوێت و نایپهرستم.
77: ئینجا کاتێک مانگی بینی ههڵهات، وتی: ئاگاداربن، وادابنێین ئهمهیان پهروهردگارمه، کاتێک ئهویش ئاوا بوو وتی: سوێند بێت به خوا ئهگهر پهروهردگارم هیدایهتی نهدامایه، ئهوه بێگومان له ڕیزی دهستهی گومڕاکاندا دهبووم.
78: ئینجا کاتێک خۆری بینی ههڵهات، وتی: ئاگاداربن، وادابنێین ئهمهیان پهروهردگارمه، ئهمه گهورهتریشه کاتێک ئهویش ئاوابوو وتی: ئهی خهڵکینه، ئهی خزمینه، بهڕاستی من بهریم لهو شتانهی ئێوه کردووتانه بههاوهڵ و شهریک (بۆ پهروهردگار).
79:بهڕاستی من ڕووی خۆم و دڵم له پهرستندا کردۆته ئهو زاتهی ئاسمانهکان و زهوی فهراههم هێناوه، لهکاتێکدا ڕووم لههیچ شتێکی ترناکهم، بهدڵئارامی تهواویشهوه (دهڵیم که): ههرگیز من له ڕیزی موشریک و هاوهڵگهراندانیم.
ئهم ئایهته نهفی و الاثباتی تیدایه
له مانی نهفی دا قهومیكی موشریكی تیدا جێ بوهیهوه ئیوه چۆن ئهلین تهكفیر كردنی قهوم عهقیدهی خهواریجه !!! بهلكو عهقیدهی پیغمبهران و موهحیدان بوه علیه سلام
ههروهك چۆن خودا دهفهرمویت : قَدْ كَانَتْ لَكُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فِي إِبْرَاهِيمَ وَالَّذِينَ مَعَهُ إِذْ قَالُوا لِقَوْمِهِمْ إِنَّا بُرَآءُ مِنكُمْ وَمِمَّا تَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّهِ كَفَرْنَا بِكُمْ وَبَدَا بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةُ وَالْبَغْضَاءُ أَبَدًا حَتَّىٰ تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ وَحْدَهُ إِلَّا قَوْلَ إِبْرَاهِيمَ لِأَبِيهِ لَأَسْتَغْفِرَنَّ لَكَ وَمَا أَمْلِكُ لَكَ مِنَ اللَّهِ مِن شَيْءٍ ۖ رَّبَّنَا عَلَيْكَ تَوَكَّلْنَا وَإِلَيْكَ أَنَبْنَا وَإِلَيْكَ الْمَصِيرُ _ اللمتحنه _4
واته : ئهی ئیمانداران، بهڕاستی له ئیبراهیم و ئهوانهی که لهگهڵیدا بوون نموونهیهکی چاکتان خراوهته بهرچاو، کاتێك که به قهومهکهی خۆیانیان وت: دوای ساڵهها بانگهواز، ئێمه بهرین له ئێوه و لهو شتانهش که لهجیاتی خوا دهیپهرستن، ئێمه باوهڕمان بهو دین و ئاینهی ئێوه نیه، ئیتر دوژمنایهتی و ڕقهبهرایهتی لهنێوانماندا بهرپا بووه تا ئهو کاتهی که باوهڕ به خوای تاك و تهنها دههێنن، جگه لهو بهڵێنهی ئیبراهیم دای به باوکی و وتی: بێگومان داوای لێخۆشبوونت بۆ دهکهم، دهسهڵاتی خوایشم نیه ئهگهر کارهساتێكت بهسهر بهێنێت، ئینجا وتی: پهروهردگارا، ههر پشتمان به تۆ بهستووه و ههر بۆ لای تۆش گهڕاوینهتهوه، سهرهنجامیش ههر بۆ لای تۆیه.
كهوایه شهرط گیراوه ئهوهی پیغمبهر ابرهیم علیه سلام كردی ئیمهش ئهنجامی بدهین لهگهل قهومهكهمان یهكهم : إِذْ قَالُوا لِقَوْمِهِمْ / واته بهقهومهكهیان وت نهك بهسهرۆكهكهیان دووهم : إِنَّا بُرَآءُ مِنكُمْ / ئیمه بهرین له ئیوه سیههم : وَمِمَّا تَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّهِ / ئهوه ئهوهشی دهی پهرستن چوارهم : كَفَرْنَا بِكُمْ / ئیمه ئیوهمان پی كافره پینجهم : لهبهینی ئیمه و ئیوه (وَبَدَا بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةُ وَالْبَغْضَاءُ) دوژمنایهتی و رقهبهرایهتی ههیه
ئهم ئایهتهش وای شهرح ئهكات كهتهكفیری قهوم بنچیهی دینه كه دهبیت قهومی موشریك كافر بكریت و تهبهرایان لی بكریت
خودا دهفهرمویت :
هَٰؤُلَاءِ قَوْمُنَا اتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ آلِهَةً ۖ لَوْلَا يَأْتُونَ عَلَيْهِمْ بِسُلْطَانٍ بَيِّنٍ ۖ فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَىٰ عَلَى اللَّهِ كَذِبًا
وَإِذِ اعْتَزَلْتُمُوهُمْ وَمَا يَعْبُدُونَ إِلا اللَّهَ فَأْوُوا إِلَى الْكَهْفِ يَنْشُرْ لَكُمْ رَبُّكُمْ مِنْ رَحْمَتِهِ وَيُهَيِّئْ لَكُمْ مِنْ أَمْرِكُمْ مِرْفَقًا
واته : ئا ئهوانه قهومهکهی خۆمانن (له ڕێبازی ڕاست لایانداوه لهجیاتی خواناسی) شتی تریان کردووه به خوای خۆیان، دهبا بهڵگهیهکی ئاشکراش بهێنن لهسهریان، جا کێ ستهمکارتره لهوهی که درۆ بۆ خوا ههڵدهبهستێت؟!
(ههندێکیان وتیان) جا ئێسته که ئێوه بڕیارتانداوه خۆتان دووره پهرێزبگرن لهم خهڵکهو لهوشتانه که له جیاتی خوا دهیانپهرستن، تهنها خواپهرستی بکهن، ده پهنا بهرنه ئهشکهوتهکه، ئهو کاته پهروهردگارتان ڕهحمهت و میهرهبانی خۆیتان بهسهردا پهخش دهکاتهوهو هۆکاری حهوانهوهتان بۆ دابین دهکات.
اعتیزال لهكی بكهن ؟ ئهی ئهوكهسهی وێلی بهدوای حهق دا
وه ئهمه زهید ئهی وت زيدی كوری عمری كوری نفيل لهدوای زانانی حالی قورهیش و تهبراكردن لیان ئهی وت: «يَا مَعَاشِرَ قُرَيْشٍ، وَاللَّهِ مَا مِنْكُمْ عَلَى دِينِ إِبْرَاهِيمَ غَيْرِي»( رواه البخاري ).
واته : ئهی كۆمهڵگای قورهیش والله ئیوه نهلهسهر دینی ئیبراهیمن نهلهسهر دنی غهیری ئهو كهحهق بیت ، رواه البخاری
ئهی ئهوكهسهی كهحهق بیژیت : بهحهق قسهبكه رات چییه لهسهر ئهوهی لهبری عیادهت كردن بۆ خودا عیبادهت بكهن بۆ غهیری خودا ؟ ئایا ئیشتا ئیمه ههر خهواریجین ؟
قال ابن عبد الوهاب: [والأرباب: من أفتاك بمخالفة الحق وأطعته؛ مِصْدَاقًا لقوله تعالى: {اتَّخَذُوا أَحْبَارَهُمْ وَرُهْبَانَهُمْ أَرْبَاباً مِنْ دُونِ اللَّهِ وَالْمَسِيحَ ابْنَ مَرْيَمَ وَمَا أُمِرُوا إِلاَّ لِيَعْبُدُوا إِلَهاً وَاحِداً لا إِلَهَ إِلاَّ هُوَ سُبْحَانَهُ عَمَّا يُشْرِكُونَ}.]
واته :
كوری عبدالوهاب ئهلیت : ئهرباب : بریته لهفتوا دانیك به پی چهوانهی شهرع و پاشان بهگوێی بكریت بهراستی دابنریت
ههر بۆیه خودا دهفهرموریت :
(گاورو جوو) حاخام و قهشهکانی خۆیان کردۆته پهروهردگاری خۆیان له جیاتی خوا (ملکهچ و فهرمانبهرداریانن، ئهوانیش بهئارهزووی خۆیان شتیان بۆ حهڵاڵ یان حهرام دهکهن) ههروهها مهسیحی کوڕی مهریهمیش (بهکوڕی خوا دهزانن) لهکاتێکدا که فهرمانیان پێنهدراوه جگه له پهرستنی تاکه خوایهک، بێگومان جگه لهوزاته خوایهکی تر نیه، پاکی و بێگهردی و ستایش بۆ ئهو زاتهیه، که (ئهو نهفامانه) هاوهڵی بۆ بڕیار دهدهن.
Post A Comment: